Afscheid van de Elbe

12 augustus 2012 - Doberlug-Kirchhain, Duitsland

Het was stil op de camping toen we vanochtend opstonden. De opkomende zon bestreek met haar eerste zonnestralen de heuvelrug aan de overkant van de Elbe. De slierten mist kleurden langzaam oranje om vervolgens in het niets op te lossen. Romantisch is het hier zeker. Veel dichters en schilders hebben zich door dit landschap laten inspireren. Het is hier ook wonderlijk mooi. Wunderbar zeggen de Duitsers zo treffend. En eergisterenavond zagen we een zonsondergang die de oplopende en vervolgens langzaam aflopende heuvelrug in een gouden strijklicht ving, als een impressionistisch schilderij. Ik moest terugdenken aan mijn vader ,die gisteren zeven jaar geleden stierf. Enkele ogenblikken voor zijn dood verscheen op zijn gezicht, het gezicht van zijn moeder, mijn oma. Alsof ook zij herinnerd moest worden in een gloedvol strijklicht dat even rustig verdween als dat het was gekomen. Samen met haar verdween mijn vader in het
oneindige niets. Zo gaat dat met alles, ondanks alle restaureerwoede die wij mensen aan de dag leggen. De altstadt van Dresden is na de tweede WO vrijwel geheel gerestaureerd. We zijn er drie dagen geweest en hebben deze romantische Barokstad aan de Elbe enigszins leren kennen. Ze is buitengewoon goed gerestaureerd en daarin zit misschien ook wel de makke van deze stad. Toen we aan het eind van de eerste dag weggingen zei Marjan: ik vind het wat benauwend hier. En dat gevoel had ik ook. De stad is zo goed in zijn barokke glorie nagebootst, dat je denkt dat de tijd heeft stil gestaan en dat maakt haar nostalgisch, althans, die Altstadt. Maar ondanks deze kritische opmerking is de stad de moeite waard om er te zijn en valt er te genieten zoals van de Semperopera of de tuinen van het Zwinger en de formidabele skyline als je vanuit het westen de stad nadert.
We hebben in deze stad ook een juweel van een museum ontdekt, het Albertinum. We hebben de afgelopen twee dagen vele uren daar doorgebracht en de duitse kunstgeschiedenis van de afgelopen 2 eeuwen doorlopen. Van hyper romantisch tot hedendaagse abstract. Bovendien is hier het oude gebouw een mooie symbiose aangegaan met moderne architectuur. Het heeft ons in Dresden gehouden en langer verbonden met de Elbe, de rivier die ons de afgelopen drie weken de weg richting gegeven heeft en ons schoonheid en rijkdom heeft laten zien waarvan we veel zullen vergeten. Nu zitten we in de trein naar Berlijn, waar we over een klein uur zullen arriveren.

1. Dineke:
    Lieve Marjan en Jos,

Mooi beschreven jullie ervaring van Elbe, Dresden en omgeving. Ik had gehoord van dat museum; was ook een van mijn plannen om dat te bezoeken en mijn interesse is nu nog toegenomen.
    Wat prachtig beschrijf je dat Jos; het overlijden van je vader.

Alle goeds in Berlijn! Heerlijke stad; maar dat wisten jullie al lang,
    Groeten!
    Dineke
  2. Ruth:
    12 augustus 2012
    wat een prachtig beschreven verhaal inderdaad gisteren 7 jaar geleden dat pappie stierf het leek voor mij soms de dag van gisteren gerrie onthoud altijd nog precies de datum ,en zegt het ook nog even tegen mij.indrukwekkend nu in de trein naar berlijn en as eind van de week zien we elkaar weer as. donderdag ga ik al weer naar mammie hele fijne laatste dagen in parijs wens ik jullie knap en moedig zo ver te fietsen en het mee reizen met jullie heb kunnen doenliefs ruth
  3. Ruth en mammie:
    12 augustus 2012
    Ik ben het met de reactie van Dieneke eens dat wat jij over Pappie vertelde.
    Ik heb het er gisteren nog met Edme en Gerhard over gehad die kwamen goeie
    dag zeg gen .Ze gaan ,n klein weekje weg.Dinsdag komt Job terug gelukkig
    dan zie ik weer eens iemand van de Fam.
    liefs Mammie